Praktyka Tai Chi, a korzyści zdrowotne

wpis w: Dla Zdrowia | 0

Taiji quan zadaje kłam popularnemu stwierdzeniu w sporcie „no pain, no gain”, zamieniając je na „no pain, big gains” (w wolnym tłumaczeniu, z „nie ma postępu bez bólu” na „znaczny postęp bez bólu”). Idąc za tym stwierdzeniem, coraz więcej przygotowań wyczynowych sportowców odbywa się z wykorzystaniem treningu opartego na ćwiczeniu ciała, umysłu i ducha metodami taiji quan czy qigongu. Zaś w ostatnich dziesięcioleciach obserwuje się coraz większe zrozumienie roli jaką taiji quan i pokrewne, tradycyjne dyscypliny dalekowschodnie, mogą odegrać w zachodniej medycynie. W połączeniu ze standardowymi terapiami, a często również jako główna metoda terapeutyczna, taiji quan jest pomocne w leczeniu wielu schorzeń, takich jak:

  • Schorzenia kręgosłupa, stawów, więzadeł, mięśni
  • Niska gęstość kości
  • Choroby serca
  • Nadciśnienie
  • Choroby układu pokarmowego
  • Udar mózgu
  • Nowotwory
  • Choroba Parkinsona
  • Problemy ze snem
  • Odchylenia wagi
  • Problemy psychiczne

Powyższe jest dalekie od wyczerpania długiej listy pozytywnych efektów taiji quan zarejestrowanych i udokumentowanych na całym świecie przez stulecia, zaczynając od Dalekiego Wschodu i kończąc na Zachodzie. W codziennym życiu, najbardziej widocznym efektem praktyki taiji quan jest poprawa nastroju co jak udowodniły liczne badania naukowe oraz zwykłe obserwacje ma udokumentowany, pozytywny wpływ na całokształt procesów fizjologicznych człowieka. Szukając analogii z popularnymi dzisiaj ćwiczeniami można stwierdzić, że taiji quan to łagodny, zdrowy aerobik. Relaks w taiji quan spełnia analogiczną rolę, jak dynamiczny ruch podczas aerobiku. Na tym jednak to porównanie się kończy gdyż prewencja i leczenie przy pomocy taiji quan ma charakter holistyczny, oddziaływujący w równym stopniu na fizyczne, fizjologiczne i psychiczne funkcjonowanieorganizmu człowieka i to w każdym wieku. Dzięki ćwiczeniu taiji quan mobilizujemy utajone rezerwy organizmu i jego wielkie zdolności do samoregulacji, regeneracji oraz odnowy biologicznej i psychicznej. Należy tu przypomnieć i podkreślić, że w tradycyjnej medycynie chińskiej najważniejsza była zawsze profilaktyka, czyli zapobieganie chorobom i że taiji quan pozostaje w głównym nurcie tradycyjnych metod zachowania zdrowia. Warto więc nauczyć się i regularnie praktykować tę dyscyplinę aby po prostu móc cieszyć się codziennie pełnią życia, pozostając w harmonii z samym sobą i otaczającym nas światem. Taiji quan, które narodziło się w Chinach jako sztuka walki, jest często określane jako „medytacja w ruchu ” , ale może też być nazywane „lekarstwem w ruchu.” Jest to jednoczesne ćwiczenie ciała i umysłu, od dawna wykorzystywane w tradycyjnej medycynie chińskiej. Poprzez ostatnie dziesięciolecia, również medycyna zachodnia zgromadziła szereg niezbitych dowodów na to, że regularne ćwiczenie taiji quan i pokrewnych dyscyplin, takich jak qigong, zapobiega i leczy wiele problemów zdrowotnych, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej. Nie trzeba podzielać lub studiować teorii taiji quan oraz chińskiej filozofii, aby cieszyć się korzyściami zdrowotnymi płynącymi z uprawiania tej dyscypliny; poniższe pojęcia mogą pomóc w zrozumieniu ogólnej idei : Qi – energia życiowa przepływająca przez organizm; twierdzi się, że taiji quan odblokowuje i stymuluje prawidłowy przepływ qi. Yin i yang – przeciwstawne składniki tworzące wszechświat, które powinny być utrzymywane w równowadze; twierdzi się, ze taiji quan sprzyja uzyskaniu tej równowagi. Taiji quan wyróżnia się od innych rodzajów ćwiczeń w kilku aspektach. Ruchy są wolne, koliste, śrubowe i nigdy nie wymuszone, mięśnie pozostają rozluźnione, a nie brak napięć, zaś stawy, ścięgna i wiązadła nigdy nie są maksymalnie wyprostowane lub zgięte. Oddech staje się przeponowy, a nie płytki, szczytami płuc, nie ulega przyspieszeniu, wprost przeciwnie, zwalnia i pogłębia się. Paradoksalnie na pierwszy rzut oka, regularna praktyka taiji quan wpływa na poprawę kluczowych elementów sprawności fizycznej – siły, elastyczności, wytrzymałości oraz równowagi. Potwierdza to znacz – na liczba badań w ośrodkach klinicznych i sportowych na całym świecie. Ponadto ćwiczenia taiji quan można łatwo dostosować do każdego, od najbardziej sprawnych fizycznie do osób na wózkach inwalidzkich lub po zabiegach chirurgicznych. Mówi się, że praktyka taiji quan to jak inwestowanie w osobistym banku zdrowia. Najlepszym sposobem na zdrowie jest więc gromadzenie „oszczędności” – czyli regularny trening.